Naptejválasztási kisokos

Végre itt a nyár, a napos időre pedig többek között naptejjel is készülni kell. De vajon
melyiket válasszuk a patikák hatalmas kínálatából? Napozással kapcsolatos minisorozatunk 3. részében választ kaptok a legfontosabb kérdésekre. Sorozatunk első részében bőrgyógyászt kérdeztünk az egészséges napozás rejtelmeiről, második részében pedig a napégésről és annak kezeléséről faggattuk.

Napozz okosan! - bőrgyógyász tanácsai az egészséges barnuláshoz
Segítség leégtem! - bőrgyógyász tanácsai, ha már megtörtént a baj


Naptejet használni kell, ez nem kérdés. A leégés fokozza a bőrrák kockázatát, ami pedig amúgy is elég nagy. A Nemzeti Rákregiszter 2015-ös adatai szerint mindkét nemnél a bőrrák előfordulása volt a leggyakoribb. Emellett naptej használatával megelőzhetjük a ráncosodást és a hiperpigmentációt – a „májfoltok” megjelenését is, de csak azokkal, amik valóban hatásosak. Ha figyelsz a következő pontokra, akkor biztosan jó naptejet vásárolsz.

1. Olyan, széles spektrumú naptejet válassz, ami az UVA- és az UVB-sugarak ellen is véd. Előbbiek öregítik a bőrt, utóbbiaknak pedig a leégést okozzák.

2. Figyelj az SPF-faktorra! Az SPF (Sun Protection Factor, azaz napvédő faktor) egy rövidítés, ami azt mutatja, a naptej az UVB-sugárzás mekkora részét szűri ki. Ebből tudhatod meg, mennyi ideig napozhatsz anélkül, hogy leégnél. Magasabb faktorszám magasabb védelmet jelent. Egy példával érzékeltetve: ha valaki például naptej nélkül 10 perc alatt leégne, akkor 30 faktoros naptejet használva 10x30, azaz 300 percet tölthet a napon leégés nélkül. Ezek az adatok azonban csak akkor érvényesek, ha előírásszerűen alkalmazzuk a naptejet (de még akkor sem pontosak, hiszen a tesztelést laboratóriumi körülmények között végezték). Világosabb bőrűeknek értelemszerűen magasabb faktorszámú szer ajánlott.



3. A napvédők helyes alkalmazása: a dobozokra is rá van írva, de érdemes újra és újra megismételni: a krémet bőségesen alkalmazva kell felvinni fél órával azelőtt, hogy a napra mennél. A krémezést két óránként ismételni kell, fokozott izzadás vagy úszás után pedig lehetőleg azonnal ragadd meg a flakont, és kend be magad. A kezelésből az arcunkat sem szabad kihagyni. Egy praktikus tanács a krém felvitelére: egyszerűbb, ha először a flakonból a kezedre nyomod, úgy viszed fel az arcodra.

4. Ha víz mellett nyaralsz, válassz vízálló készítményt. Ne felejtsd el, hogy ezek hatása is korlátozott: a legtöbb csak 40 percre biztosít védelmet, és még a legjobbak hatóideje is csak 80 perc. Amint kijössz a vízből, újra be kell krémezned magad.

5. Ne feledd, hogy még a legjobb naptej sem képes kiszűrni a káros sugárzás 100 százalékát. Használj napszemüveget, kalapot, és a legmelegebb órákban – 11 óra és 15 óra között – tartózkodj inkább egy hűvös helyiségben.

6. Válassz a bőrtípusodnak megfelelő készítményt! Ha zsíros az arcbőröd, keresd azokat a készítményeket, amelyek leírásában a „non-comedogenic” ( nem mitesszerképző) szó szerepel. Ezeket úgy fejlesztették ki, hogy ne tömítsék el a pórusokat. Ha száraz a bőröd, akkor keresd például a hialuronsavval dúsított napvédőket. Érzékeny bőrre azok a szerek alkalmazható, amelyek cink-oxidot vagy titánium-dioxidot tartalmaznak.

7. Naptej, napkrém, lotion vagy spray? Erre a kérdésre az a válasz, hogy lényegében mindegy, szabadon dönthetsz aszerint, hogy te melyiket szereted a legjobban. Bármelyik jó, amelyik a fenti szempontoknak megfelel.